bluelight

Dioptrické brýle,Nezařazené,Polarizační brýle,Poradna,Sluneční brýle

Chcete šetřit své oči a lépe spát? Omezte modré světlo

30 Led , 2017  

Modré světlo ovlivňuje naše přirozené biorytmy. Vyzařují ho obrazovky našich mobilů, tabletů, počítačů i televizí. Pokud to s těmito přístroji přeháníme, koledujeme si o malér.

Modré světlo, přírodní regulátor spánku

Viditelné světlo můžeme rozložit na několik barev duhy. Jednou z nich je modrá. A to je modré světlo, modrá část viditelného spektra.

Modré světlo je tedy běžnou součástí našich životů. Tak běžnou, že se na ně adaptovaly naše biorytmy. Podle modrého světla se řídí naše vnímání denního režimu. Když se blíží západ slunce, z denního světla postupně mizí právě modrá složka – a náš organismus začíná vylučovat melanin, spánkový hormon. Tělo se začíná pomalu ukládat ke spánku.

Untitled design (3)

Nejen mobily, ale také LED osvětlení

Jenže když ještě v posteli projíždíme Instagram, vystavujeme své oči modrému světlu ještě dlouho poté, co šlo sluníčko na kutě. Špatně potom nejen usínáme, ale také spíme. Jak by také ne, když jsme právě dali svému tělu jasnou informaci, že je pořád ještě den.

Dalším zdrojem modrého světla je další technická vymoženost: LED osvětlení. Oproti klasickým žárovkám sice ušetří ohromné množství elektřiny, jenže ty staré žárovky modré světlo nevyzařovaly. LED žárovka v ložnici je proto úplná pohroma.

Dívat se pořád do mobilu nebo tabletu škodí očím

- Ochabuje oční svalstvo, unavuje zrak
- Snižuje frekvenci mrkání a podporuje vznik suchých oči
- Může zapříčinit rozmazané vidění

Dospělým jde o kvalitu spánku, dětem o imunitu

Co vám hrozí, pokud se vystavujete modrému světlu? V zásadě nic hrozného, jen půjdete spát mnohem později, než byste měli a sami chtěli.

U dětí je ale situace přece jen vážnější. Pokud jim dovolujete zírat po nocích do tabletů a telefonů, může jim to rozhodit imunitu a dokonce vystavit riziku těžkých onemocnění jako rakovina nebo srdeční potíže.

Vyhněte se modré

Pokud se odmítáte vzdát večerních seancí nad obrazovkou, mohli byste zkusit alespoň používat technické triky, které snižují množství modrého světla ve vašich přístrojích.

Pro počítače doporučujeme program f.lux, který automaticky mění intenzitu a barevné spektrum vašeho displeje podle denní doby.

Uživatelé tabletů a telefonů Apple si na noc můžou zapnout funkci Night Shift, majitelé přístrojů s Androidem většinou nedají dopustit na aplikaci Twilight.

Jestli tyto vychytávky opravdu fungují, je stále předmětem debaty. Pokud to se svým spánkem myslíte opravdu vážně, nejlepší funkcí na vašich chytrých zařízeních zůstává tlačítko „Vypnout“.


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *